En sak jag inte ville berätta om...

Har du varit ute på någon egen tripp i Sverige eller utlandet, dela gärna med dig av dina upplevelser här

Moderatorer: Yngve Göransson, Hans J, Styrelsen

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Stellan Sturesson
Inlägg: 101
Blev medlem: fre 26 mar 2004, 08:56

En sak jag inte ville berätta om...

#1 Inläggav Stellan Sturesson » sön 23 jan 2011, 21:50

Jag har älskat motorcyklar sedan jag var tre-fyra år. Jag gör det fortfarande, 60 år senare. Jag ägde en Blå Stinget när jag var 17 år, men den fick jag aldrig någon riktig ordning på. Så det var inte förrän 1979 som jag köpte min första riktiga gathoj: en BMW R60/5 från -73. Där och då kom återfallet. Denna svarta hoj hade jag i elva år, till 1980. Den blev av nån anledning såld samma dag som min dotter klarade sitt mc-kort. Sen levde jag mc-lös i 6 år. Köpte en scooter 1996 och bytte den två år senare mot en vackert gul Yamaha 600 cc. Två år senare, år 2000, köpte jag min H-D, som jag haft sen dess. Jag har kört långt över 10 000 mil på mc under de här åren och kunnat skryta med att aldrig nånsin ha gått omkull eller kört av vägen. Denna sanning gällde tills i augusti förra året. Jag tog då en liten runda över Våxtorp, mot Floalt, på den härliga mc-vägen. Sen tog jag av åt höger för att åka ut mot 24:an. Jag kom inte särskilt fort över ett krön, men vägen svängde åt rakt motsatt håll som jag tänkt mig och positionerat mc:n för. Den klassiska bilbromsreflexen fick mig att bara nyttja fotbromsen; jättekorkat, jag vet! Innan jag visste ordet av låg jag i gräset i diket. Farten var låg, så det blev inga skador på vare sig mig eller mc:n. Om man bortser från styret som hamnat litet på sned, och en tappad stövel. Men jag skämdes något alldeles oerhört och incidenten fick mig att tänka till en gång till. Jag har läst den mesta litteratur som finns, tror jag, om hur man hanterar en mc. Jag har deltagit i de allra flesta avrostningar och tränat bromsning. Ändå gör jag allting fel i en kritisk situation. Och känner mig så förbaskat enkel. Så det kanske är dags att skaffa ABS till min H-D, eller åtminstone fixa till en lösning så att frambromsen också aktiveras med fotbromsen.
Ja så kan det gå. Litet mindre kaxig är jag. Och funderar på hur tekniken kan vara oss till hjälp när hjärnan inte fungerar i kritiska situationer.
I övrigt tänkte jag bara önska en god fortsättning på ett till elva tolftedelar obegagnat 2011. Vi ses på årsmötet!
Stellan Stuersson

Användarvisningsbild
Jörgen Svensson
Inlägg: 62
Blev medlem: mån 22 mar 2004, 22:41

#2 Inläggav Jörgen Svensson » tis 25 jan 2011, 22:41

Väl att ni klarade er både du och hojen.
En av orskarna till att jag bytte hoj för några år sedan var just ABSen.
Hoppas att inte vägarna till Floalt avskräcker dig i fortsättningen och att tittar in på en kopp kaffe en torsdag och att du kommer på Lagarallyt..
Jörgen Svensson

Anders Kolhammar
Inlägg: 50
Blev medlem: lör 17 mar 2007, 11:00

#3 Inläggav Anders Kolhammar » ons 26 jan 2011, 13:14

Ja, Stellan, det var skönt det gick så bra som det gjorde. Tror du ABS bromsar hade hjälpt? Kanske, då hade du inte fått tvärnit på bakhjulet, men tydligen hände allt väldigt fort efter krönet trots låg hastighet., och som du sa hade du ju lite fel riktning. Det viktigaste är att du är ok.
Vill då passa på att ta tillfället i akt att slå ett slag för de fortbildningskurser som SMC anordnar på "storbanor" runt om i landet.
En dagskurs för ca 1500-1700:-, och du får 100 % roligt och ökar din egen körsäkerhet, och inte minst träffa underbart trevliga människor. Det ger så många tankar att köra på bana som man sedan applicerar på sin körning på landsväg. Jörgen tog mod till sig och var nere på Ring Knutstorp i augusti och vad jag förstod var han mycket nöjd.
Duktiga instruktörer som kunde ge de rätta instrumenten, eller hur Jörgen?

Tusan vad jag längtar till våren.

Anders

Användarvisningsbild
Jörgen Svensson
Inlägg: 62
Blev medlem: mån 22 mar 2004, 22:41

#4 Inläggav Jörgen Svensson » ons 26 jan 2011, 19:10

Det behövs inte så mycket mod att deltaga i en BKK-kurs för någon som tycker om att köra MC. Där finnns bra instruktörer som tar hand om en halvgammal gubbe ;-) Jag ska dit igen den 21 maj och gå steg 2.

Bakhjulssläpp kan även de bästa få!
För ett antal år sedan klotade grabben omkull med sin moppe. Han klarade sig men jackan och mobiltelefonen gick inte att använda mer. Moppen hade fått ännu fler repor.
Jag tyckte ju synd om honom men är man en pedagogisk pappa så förklarar man att det gäller att ta det lugnt och inte köra fortare när man inte vet hur underlaget är!
Någon vecka senare kör jag ett rally med tanten därbak. På en liten bonnaväg kommer jag lite fort in i en kurva. Där är grus kvar sedan vintern. Bakhjulet släpper men jag klarar upp det med mer tur än skicklighet.
Jag undrar vad grabben skulle säga till mig om jag hade planterat hojen, morsan och mig själv i nyharvad åker......
Jörgen Svensson


Återgå till "Egna Reseberättelser"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster