Vart tog upptäckarglädjen vägen?

Tycke du det var en härlig, underbar tur som ni gjorde tillsammans med andra TOK:ar under ledning av TOK:s färdledare ? eller något annat TOK arrangemang Berätta om det här !

Moderatorer: Yngve Göransson, Hans J, Styrelsen

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Stellan Sturesson
Inlägg: 101
Blev medlem: fre 26 mar 2004, 08:56

Vart tog upptäckarglädjen vägen?

#1 Inläggav Stellan Sturesson » lör 28 jul 2012, 22:41

Har vi verkligen blivit för gamla och bekväma för att låta upptäckarglädjen styra oss? Jag ordnade så att Tokarna var välkomna till Vardagsmuséet i Ålstorp, med miljontals prylar, från stoppnålar till maskiner och traktorer. Färden var bestämd till lördagen den 28 juli. För tio år sedan hade vi varit minst 40 som ville se och upptäcka och påminnas om prylar från vår egen barndom och ungdom. I dag blev vi - en. Förutom mig, då. Så det kändes aningen pinsamt att ringa Margit och Jan-Ove och meddela att det tyvärr inte blev något av besöket, på grund av bristande intresse. Jag kunde inte skylla på dåligt väder och knappast heller på bristfällig information. Och jag kunde inte heller med något mått av ärlighet hävda att de flesta av oss i hela länet antagligen var iväg på semesterresa.
En enda Tok - det är bara att acceptera att den hängivenhet och upptäckarglädje som fanns i gänget i början av millenniet är borta. Jag vill inte låta bitter, men jag har svårt att förstå ointresset.
Stellan Sturesson, Laholm

Användarvisningsbild
Stellan Sturesson
Inlägg: 101
Blev medlem: fre 26 mar 2004, 08:56

Ingen tände på provokationen...

#2 Inläggav Stellan Sturesson » mån 13 aug 2012, 22:39

För en tid sen skrev jag brevet om att vi tydligen blivit ganska liknöjda och ointresserade av att gå på spaning efter något nytt - eller något gammalt, som i fallet med Vardagsmuseet. Jag tänkte att de något utmanande formuleringarna åtminstone skulle väcka någon av våra medlemmar till en fundering kring vad som händer med/ i vår förening. Slutsatsen är: nähä. Ingen vill ta upp en kastad handske. Vad säjer styrelsen? Finns det överhuvudtaget utrymme för något initiativ till ett spännande utflyktsmål vid sidan om det uppgjorde schemat, eller ska vi medlemmar hålla oss lugna och
låta oss nöjas med det ordinarie utbudet och bara drömma om tider som var, för sådär xxx år sen? På den tiden då det fortfarande fanns engagemang och uptäckarglädje i TOK-leden.
Hilsen!
Stellan Sturesson

Lars-Rune Ericsson
Inlägg: 174
Blev medlem: fre 09 apr 2004, 19:09

Svar till Stellan.

#3 Inläggav Lars-Rune Ericsson » tis 14 aug 2012, 12:00

Stellan, jag läser både på och mellan raderna i dina inlägg att du är frustrerad över det ointresse som visats för inbjudan till Ålstorp. Samt för den uteblivna reaktionen på dina kommentarer på vårt forum. Jag känner mig själv lite träffad och jag vill med följande punkter bidra till lite ytterligare tankar i frågan:
1. Upptäckarglädjen och nyfikenheten hos medlemmarna har kansk avtagit i takt med alla de besök vi gjort på olika platser och sevärdheter vi gjort under åren. En grov uppskattning ger vid handen att vi gjort c:a 1.200 körningar inom TOK-s upptagningsområde sedan starten. En imponerande siffra som tyvärr också bekräftar att vi nog sett det mesta som är praktiskt möjligt under några kvällstimmar på motorcykeln.
2. Min uppfattning är att vår hemsida användes på "tok" för lite av våra medlemmar. Det är lätt att överskatta effekten av att informera via hemsidan. Med andra ord är det nog inte så att att flertalet av våra medlemmar använder sig av den här snabba och effektiva informationsmöjligheten. Vi borde fråga oss varför ? Finns det andra sätt att bli effektivare med informationsflödet, - är det för komplicerat att söka information ?
3. Spontankörningar som ligger utanför den årliga planeringen riskerar att bli delvis okända för det stora flertalet medlemmar, eftersom man inte använder en regelbunden rutin för att informera sig via hemsidan. Kunde vi nå så långt att det vore lika naturligt att läsa TOK-s hemsida som dagens morgontidning då kunde vi vara nöjda.
4. För egen del så har jag för ett par år sedan besökt Ålstorp tillsammans med Halmstadtokar. Mycket intressant och man "känner igen sig" tack vare denna nutidshistoria. Tyvärr bekräftas också att man själv börjar bli ett muséeföremål. Värdparet på Ålstorp förtjänar all beundran !
5. Till sist vill jag hälsa dig välkommen till Holms Bygdegård den 22/8. Som den mc-entusiast du är så tror jag att du får behållning av kvällen. Vi åker från startplatsen vid IC/Statoilparkeringen Sannarp kl. 18.30.
Till sist: Detta var mina funderingar och jag tror att förslaget som väcktes vid senaste årsmötet om att arrangera en tankesmedja eller idédag för att hitta nya utvecklande vägar kan var till viss hjälp inför kommande säsonger. Kanske ingen lätt uppgift men nog så intressant och spännande. Stellan, - detta var en reaktion om än en något senkommen sådan, på dina reflektioner i samband med med "Ålstorpsfiaskot". Önskar dig och alla andra kollegor en intressant avslutning på TOK-säsongen !
Hälsningar
Lars-Rune Ericsson

Användarvisningsbild
Stellan Sturesson
Inlägg: 101
Blev medlem: fre 26 mar 2004, 08:56

#4 Inläggav Stellan Sturesson » ons 15 aug 2012, 08:41

Lars-Rune, du är en klok man, dessutom med berättarådra, vilket jag framfört tidigare. Jag håller med dig i allt. Förutom att skriva om museibesöket på hemsidan så informerade jag också laholmarna/båstadborna muntligen inför en körning. Tankesmedjan känns viktig!
Allt gott.
Stellan


Återgå till "Våra utflykter och arrangemang !"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster