Första krocken

Har du varit ute på någon egen tripp i Sverige eller utlandet, dela gärna med dig av dina upplevelser här

Moderatorer: Yngve Göransson, Hans J, Styrelsen

Meddelande
Författare
Hans J
Inlägg: 421
Blev medlem: ons 03 mar 2004, 17:23

Första krocken

#1 Inläggav Hans J » ons 01 okt 2008, 10:52

Så var det då ett faktum, den första, förhoppningsvis också den sista, krocken med en bil.
Ligger bakom en bil där man helt klart inte vet vart man ska. Det går inte fort men helt plötsligt tvärbromsar bilen och påbörjar en vänstersväng. Jag hinner bromsa och svänga höger men lägger hojen och kanar in i bilen med ett snett styre, trasiga blinkers, sned fotpinne höger (Jardine framflyttat), trasigt extraljus, skavd packväska och repat framskärmskrom som resultat. Inga lackskador eller bucklor konstigt nog. Fick skrapsår på höger knä och armbåge, jackan och byxorna trasiga naturligtvis, hjälmen skrapad. Hade tur i oturen i alla fall, det kunde ju gått mycket värre.
Bilföraren var en ung tjej och bilen ny, uttagen i 23/9. Hade sambon och mamma med sig i bilen, alla smått chockade. Inga större skador på bilen heller, men ändå.
Inga hårda ord utväxlades och vi var ganska överens när vi skildes, "glada" för att det inte blev värre än det blev. Vi får hoppas att försäkringsbolagen också kan komma överens.

Hans J

Användarvisningsbild
Thomas Ericsson
Inlägg: 19
Blev medlem: lör 27 mar 2004, 15:37

Så det kan bli.......

#2 Inläggav Thomas Ericsson » ons 01 okt 2008, 11:22

Min hustru blev påbackad på Flygstadens parkering i våras. Det var en äldre man, som blev helt förtvivlad för att "han ställt till det". Felet var helt och hållet hans - sa han!
.....men si försäkringsbolaget (vi hade Länsförsäkringar båda två) hade en annan uppfattning (trots att motparten hävdat att felet helt och hållet var hans)!

Min hustru utövade och befann sig i en "trafikfarlig miljö" och då har försäkringsbolaget som policy att man delar på självrisk och får en bonusförlust som följd.

Jag trodde de skojade med mig, och överklagade i tre instanser hos försäkringsbolaget, men det hjälpte inte. Därefter gav jag upp! Kunde iofs gått vidare.

Jag blev dock mycket irriterad och flyttade därför alla mina försäkringar till annat bolag. På detta tjänade jag dessutom 2.500 SEK på ett år!
Så det kan bli!
FJR Owner

Användarvisningsbild
Yngve Göransson
Site Admin
Inlägg: 190
Blev medlem: tis 24 feb 2004, 22:54
Ort: Getinge
Kontakt:

Svamplockning !

#3 Inläggav Yngve Göransson » ons 01 okt 2008, 19:23

Först: Vi är så glada att Du klarade dig bra Hans!

Sedan: Vi hade en liten olycka vi också för ett tag sedan.

Svampplockning skrev jag som rubrik på mitt inlägg till till ditt inlägg Hans.
Och då undrar du kanske hur detta hänger ihop?

Jo...så här var det.
Christel och jag gjorde en kombinerad MC - Svamplockningstur för några veckor sedan. Vi drog upp i "bergen" i Biskopstorp. Underbart väder och försiktig körning på små grusvägar. Jag försökte hålla rätt kurs på vägen samtidigt som jag spanade lite i dikesrenen efter de små gula jäklarna! Plötsligt tycktes jag mig få syn på ett par delikatesser. Oturligt nog var detta samtidigt som vägen gjorde en kraftig sväng åt vänster.
Det Göranssonska ekipaget fortsatte naturligtvis rakt fram!!!! och försvann ner i diket.

Jag hade observerat en bil som kom emot oss tidigare. Föraren stannade när han kom fram, tittade ner i diket och sa:
"Jag såg ju när Ni kom...sen tänkte jag... Vart f-n tog dom vägen??"
Sen hjälpte han mig att få upp med cykeln på vägen igen. Tack för det !

Nåja... det gick inte särskilt fort och vi klarade oss helskinnade från äventyret. Baklampan fick sig en smäll, men det är ju trots allt bara världsliga ting.

TILL RÅGA PÅ ALLT VISADE SIG KANTARELLERNA VARA GULA LÖV!

:12

Kör försiktig alla!

Yngve

Användarvisningsbild
Ollest
Inlägg: 166
Blev medlem: tis 13 apr 2004, 15:32
Ort: Olle Strandberg

#4 Inläggav Ollest » ons 01 okt 2008, 19:52

Alltid jobbigt när det händer. Själv har jag inte råkat ut för liknande men man är ju aldrig säker så som bilisterna kör.

Verkligen glad att Du klarade Dig bra, hade varit svårt utan Dig med Jubileumsår och allt.

Olle

Användarvisningsbild
Pelle Velin
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 06 maj 2006, 06:34

Re: Första krocken

#5 Inläggav Pelle Velin » fre 03 okt 2008, 20:32

"Ligger bakom en bil där man helt klart inte vet vart man ska. "

Tur att det gick så bra för dej efter landningen, du märkte nog vad fort det går när det går fel, finns inte en mänsklig reaktion som kan sätta stopp för en olycka i trafiken, när den väl är påbörjad

Plötsligt händer det!! kolla in denna:

http://home1.gte.net/res0ak9f/bike.htm

Hjälmen och MC-dressen är inte svår att ersätta, huvudsaken att du klarat dej så bra

Pelle/Kerstin
:20 :14
Rewaco FX4 1800cc Chopper 2008 Svart.

http://www.freetriker.dk/29060937


Återgå till "Egna Reseberättelser"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster