Halmstadstokar på upptäcktsresa.

Tycke du det var en härlig, underbar tur som ni gjorde tillsammans med andra TOK:ar under ledning av TOK:s färdledare ? eller något annat TOK arrangemang Berätta om det här !

Moderatorer: Yngve Göransson, Hans J, Styrelsen

Meddelande
Författare
Lars-Rune Ericsson
Inlägg: 174
Blev medlem: fre 09 apr 2004, 19:09

Halmstadstokar på upptäcktsresa.

#1 Inläggav Lars-Rune Ericsson » tor 12 maj 2016, 08:49

Tack Mats G i Holm för en intressant upptäcktsresa till Science Safari i Plönninge!
Så mycket intressant information och så många experiment på kort tid. Aha-upplevelserna
var många. Sambandet mellan ström. laddning och tid är nu glasklart och att ugglan är
dum i huvét visste jag inte. Men med ögon som paraboler och ett öra till höger och ett
uppåt klarar den sig bra. Nu vet jag också hur man får en lampa att lysa av sig själv i micron
och nu skall jag imponera och trolla för mina barnbarn. I kvällens sista lektion blev fysikens
teori och praktik verkligt påtaglig. Kursledarinnan placerade sig i ryggläge på en spikmatta
och på magen placerades tre betongstenar. Dessa krossades med ett anfall av en slägga.
Chocken var ett faktum men kursledaren oberörd, fortfarande lika charmerande som på kvällens
lektioner. Stort tack till alla teknikhandledare som ställde upp och förklarade vetenskapens
mysterier. Ingvar och Anders vägval till Plönninge visade att alla vägar, även små.... "bär till Rom".
Till kollegorna i Laholm, Falkenberg och Varberg vill jag rekommendera denna
upptäcktsresa.
Lars-Rune Ericsson
:10

Återgå till "Våra utflykter och arrangemang !"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster