Inte lätt att va knutte....

Är du en "mekare"? har du något problem? ställ frågan här, kanske finns svaret där ute hos någon TOK-kompis. Eller du har kanske någon egen fiffig lösning som du vill dela med dig av ?

Moderatorer: Yngve Göransson, Hans J, Styrelsen

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Lennart Jonsson
Inlägg: 117
Blev medlem: fre 05 mar 2004, 00:22

Inte lätt att va knutte....

#1 Inläggav Lennart Jonsson » sön 24 okt 2010, 09:34

Är det inte besynnerligt att det är så illa ställt med möjligheterna att kunna titta in hos en MC-handlare i Halmstad med omnejd. Inte för att man byter hoj
varje år men det är ju alltid kul att titta in och njuta.
Förlåt om detta luktar lite reklam men vilken tur att vi har våra vänner Peder och David nere i Lassabo, Eldsberga. Ja du vet väl att Marcussen MC
är aukt. Yamahaverkstad men servar alla märken så klart.
Själv var jag nere hos professorerna och gjorde service för att ha allt klart när våren 2011 är här. Utan att vara "broder duktig" skulle jag vilja ge rådet att göra service ( om det behövs ) nu under hösten. Då ställer man in pärlan med fin och ny olja ( viktigt ) och allt är klappat och klart när det är dags. Ja, inte bara oljan så klart! Dessutom har verkstäderna mer kapacitet under "icke säsong" och du kan undvara hojen. Så du ser det är många fördelar.
Jag brukar ha på min batteriladdare för underhållsladdning hela långa vintern.
Några har påpekat att det skall man INTE ha. Bara ett par dagar i månaden.
Har vi någon expert i leden? Vilket är bäst för batteriet på sikt?
Hälsningar från en synnerligen oteknisk medlem.

PS!
Peder Marcussen är ju en errfaren tävlingsförare på bana med dansk mästertitel för att nämna något. Jag frågade honom om karriären var slut. Nä, jag funderar på att fortsätta , sa han. Jaha, sa jag - det är ju poppis med veterantävlingar.
Det danska smilet övergick till ett tämligen surt ansikte.
Du fattar nog varför. Bortgjord igen.

Carl Andersson
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 25 okt 2010, 10:29

Mc Batteri

#2 Inläggav Carl Andersson » mån 25 okt 2010, 11:43

Hej Lennart J
Jag såg din undran om hur man skall sköta sitt Mc batteri.Har själv jobbat i många år med fordon och bilelektriskt.Sen jag blev återfallsknutte har jag också behov av att ta hand om mitt Mcbatteri. För tre år sedan köpte jag en avancerad elektronisk laddare, pryltokig som man är. Tanken var att ha den inkopplad hela vintern. Men jag blev inte helt nöjd med den,jag tyckte att den var alldeles för aggresiv mot batteriet,fick fylla på destvatten flera ggr.Nu har jag en liten laddare köpt på Biltema för 100 kr,funkar mycket bra den laddar bara med 500 mA vilket gör att batteriet "gasar" mindre. Jag kopplar in den ett par tre ggr. i månaden eller vid behov. Har även satt på en laddningsanslutning på min Mc,så jag tar därför inte av batteriet. Om det sitter kvar i Mcn. kan jag t.ex. tända belysn. eller köra något med startmotorn. På så sätt "motionerar" jag batteriet vilket det mår bra av. Mät spänningen då och då den bör ligga en bit över 12 volt. Jag kollade mitt batteri i dag det låg på 12,8 volt vilket är mycket bra ( 3 mån. gammalt batt.) Sen till våren kan man ge det en rejäl laddning. Men det är ju en bit dit.

Användarvisningsbild
Lars Braunstein
Inlägg: 24
Blev medlem: sön 11 sep 2005, 17:24

Laddare

#3 Inläggav Lars Braunstein » mån 25 okt 2010, 18:58

Hej
Laddaren har artikelnummer 37-707, ligger på gavel hylla 5 kolon 18 ( Hos Biltema Halmstad ) Funkar till alla (6v och 12v) mcbatterier. Välkommna !
mvh
Lars
Lars Braunstein

Rolf Martinsson
Inlägg: 11
Blev medlem: fre 16 okt 2009, 20:34

Mc handlare i Halmstad

#4 Inläggav Rolf Martinsson » tis 26 okt 2010, 16:48

Ska vi göra lite reklam här så har vi ju Halmstad Gustav också de servar säkert de flesta märke. Har själv bara goda erfarenheter. Senast i år när de fixa till min Suzuki efter den olycka jag var med om vid midsommar.

Lars-Rune Ericsson
Inlägg: 174
Blev medlem: fre 09 apr 2004, 19:09

#5 Inläggav Lars-Rune Ericsson » ons 27 okt 2010, 08:45

Får jag komplettera med ytterligare förslag på mc-verkstad i Halmstad som det kan vara värt att besöka. Apes and Flames har flyttat sin verksamhet till Karlsrovägen 62 vid Flygstaden. Arvid är kunnig man som prisbelönats ett flertal gånger för sin unika hojbyggen. Han har mycket att berätta och han arbetar med märken som Yamaha, Suzuki, Honda och Kawasaki. Han bjuder även på en kopp kaffe. Dessutom designas och tillverkas sidoväskor och andra detaljer i äkta läder. Ett gediget hantverk som tål att synas i sömmarna.
Lars-Rune :11

Användarvisningsbild
Yvonne Bruddesta
Inlägg: 12
Blev medlem: fre 09 apr 2004, 19:07

Kokopelli

#6 Inläggav Yvonne Bruddesta » ons 27 okt 2010, 12:32

Jag kan verkligen rekommendera Susanne på Kokopelli i Flygstan (Finns i samma lokal som Arvid på Apes and Flames).
Susanne gör fantastiska läderarbeten.
Arvid har byggt ett ryggstöd till mig och Susanne har gjort om och sytt om min sadel och även klätt det nya ryggstödet i brunt läder. Häftigt!
Jag mailar gärna över bild om Ni vill se resultatet.
Hon har även "hottat" mina sidoväskor med lite fräcka flätarbeten.
Yvonne Bruddesta
:19


Återgå till "Mek. Tips"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster