Blivande medlem ? Jomenvisst !

Här diskuterar du allt mellan himmel och jord

Moderatorer: Yngve Göransson, Hans J, Styrelsen

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Yngve Göransson
Site Admin
Inlägg: 190
Blev medlem: tis 24 feb 2004, 22:54
Ort: Getinge
Kontakt:

Blivande medlem ? Jomenvisst !

#1 Inläggav Yngve Göransson » lör 20 dec 2014, 00:28

Peter Gårdö har gjort ett inlägg på The Old Knutters Facebook,
delar det här då jag tror att alla inte upptäckt att vi har en Facebooksida än.
Men visst är han välkommen!


Peter Gårdö
den 19 december kl. 23:50

Ladies and Gentlemen, Lads and Lassies

I vinter fyller jag 45.
45.
45!!!
Skrämmande.
Jag som ALDRIG kommer bli äldre än 24.
Well well, nu är det som det är och inte mycket att göra åt eländet.
Nu är det ju som så att desperata lägen kräver desperata åtgärder.
Någonstans inom mig anade mitt undermedvetna nog att det var på gång redan i våras, eftersom jag plötsligt, helt av en slump, i slutet av maj köpte mig en ill-rosa äkta Piaggio Vespa 125:a från -83 som låg ute till försäljning på Blocket. Jo, den var rosa redan när jag köpte den. Ni som puttrat runt i Halmstad med omnejd har kanske sett mig när jag blåst förbi på Barbie i någonstans mellan 70 knyck och ljusets hastighet. Jo, har ni sett en ill-rosa Vespa, dvs ingen kinesiska retro-kopia, så är det mig ni har sett - "There can be only one!", som Högländaren uttryckte det.
Det har blivit några meter sedan den 23:e Maj, då den rullades av en släpvagn hemma på Odalvägen i Halmstad. En sisådär 9430000 stycken faktiskt. Jag sätter mitt hopp till de högre makterna att det blir lite uppehåll och plusgrader i mellandagarna så att jag kan summera med att ha kört över 10 miljoner meter, dvs tusen mil tvåhjuling under denna min första återfalls-säsong. (Jag körde 125:a för... usch - 26-28 år sedan).
Under sommaren var det en arbetskamrat som skaffade en gammal Honda CB500Four från tidigt 70-tal. En riktig rishög, men det hoppade igång så snällt efter att ha stått i ett uthus på Söder i en jädra massa år - det är ju en Honda. Vartefter sommaren gick blev Hondan finare och finare och gick bättre och bättre, vilket sådde en tanke hos mig. "Tänk om jag skulle skaffa en riktig motorcykel..." Tanken har legat och gnagt till och från under några år, men det är ju det där med kostnaden för att ta tungt MC-kort nuförtiden med riskutbildning hit och teori dit, för att inte tala om försäkringskostnaderna - man måste ju vara mångmiljonär - minst!
Men i alla fall, plötsligt visar det sig att en annan arbetskamrat hade ett gammalt lik till salu för en billig peng, en Honda CBX550 från -82 (då var jag 12 år gammal, gick i xxx på Lyngåkraskolan i Harplinge och imponerades av de i klassen som hade skaffat det nya fenomenet videobandspelare), så jag kollade upp lite mer noggrant vad som verkligen krävs av mig för att styra omkring på en sådan. Det visade sig att det bara är körkortstillstånd och uppkörning, naturligtvis efter en del övningskörning, som krävs.
Hoppsan!
Men så var det ju det här med astronomiska försäkringskostnader, för att inte tala om fordonsskatten.
Näpp. -82:a. Veteranmotorcykel. Veteranförsäkring. Skattebefriad.
Helt plötsligt stod det en veteranmotorcykel i hemma i trädgården, låt vara en sporthoj (med 80-talsmått mätt) med ett helt stuteri ombord, men ändå en veteranmotorcykel. Det är lite fix med den, men motorn går fint efter att ha stått utan tändstift i ca 10 år (!) (nya stift, lite WD-40 och en dutt startgas - den startade direkt - det är ju en Honda), så den rullar helt säkert till våren.
Så långt allt lugnt.
Trodde jag.
Dvs ända tills en annan kompis berättade att han funderade på att sälja sin gamla MC som varit avställd sedan 1988 och undrade om jag var intresserad.
"HA! Inte en chans - jag har ju redan två hojar - Barbie och 550:n".
Tänkte jag.
Helt plötsligt stod det två veteranmotorcyklar hemma i trädgården... eller faktiskt tre, med Barbie inräknad.
MC nummer tre är en Honda CB400N, vilket är en fin liten parallelltwin, från 1983 som bara har gått 775 mil mellan 1983 och 1988, då den ställdes av. En enkel pendlarhoj från 80-talet. Inga konstigheter.
Nu har det råkat visa sig att den är tämligen lämplig att ha som bas om man vill bygga sig en sk "Caféracer", så det får det väl bli under sommaren. Kanske.

45.

Huvva.

Men vänta lite nu... The Old knutters härjar ju runt i bygden, är det inte 45 år man ska vara för att gå med i denna prominenta samling västsvenska motorcykelentusiaster? Visst är det så.

Vem vet, vi kanske ses till våren.

God Hjul!

Återgå till "Övrigt Snack"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster