Lite tankar inför säsongen.

Här diskuterar du allt mellan himmel och jord

Moderatorer: Yngve Göransson, Hans J, Styrelsen

Meddelande
Författare
Lars-Rune Ericsson
Inlägg: 174
Blev medlem: fre 09 apr 2004, 19:09

Lite tankar inför säsongen.

#1 Inläggav Lars-Rune Ericsson » tor 15 mar 2012, 13:28

På senaste årsmötet i Falkenberg diskuterades en del omkring det faktum att TOK-s medlemsantal har och har haft en negativ trend. Personligen tycker jag inte att detta är så konstigt. De yttre förutsättningarna begränsar ju tillflödet av nya kamrater och dämpar i viss mån intresset för övriga medlemmar. Som jag ser saken så har vi följande begränsningar att ta hänsyn till:
1. Ålderströskel för intagning av nya medlemmar.
2. Rekryteringsbasen för nya medlemmar med mc-körkort blir mindre på grund av ökat krav på utbildning och därmed mycket höga kostnader.
3. Konkurrensen från andra märkes och motorklubbar för bilar ökar. Upplevs som bekvämare och säkrare, - erbjuder samma sociala umgängesformer i form av utflykter, sammankomster och klubbträffar.
4. Märkesklubbarna inom mc-sfären är mycket aktiva och erbjuder sina aktiviteter för likasinnade.
5. Våra medlemmar avyttrar sina motorcyklar på grund av stigande ålder och hälsoskäl. Dessutom är man "mätt" på mc-åkandet efter många år. Man kan sina vägar och utflyktsmål. Kollegor slutar och därmed försvinner de sociala banden och det gemensamma intresset.
6. TOK har sedan starten arrangerat c:a 1.200 utflykter i det man kan kalla närområden för varje lokal avdelning. Att ständigt hitta utflyktsmål och vägar som är nya och spännande är en i princip omöjlig uppgift för färdledarteamen. Med all sannolikhet lockar inte "favoriter i repris" samma antal medlemmar som helt nya och okända utflyktsmål.
7. Konkurrensen från många andra fritidsintressen är påtaglig. Vi bör vara medvetna om att sambandet mellan mc-åkning och ökad risk för olyckstillbud är tydligt. Detta faktum gör att riskmedvetna medlemmar väljer att stiga av. Trafikintensiteten, tempot och tillbuden ökar, vilket är ett ofta förekommande diskussionsämne när vi träffas.
Själv tycker jag att man bör ha dessa förutsättningar med när vi diskuterar den framtida planeringen och utvecklingen av föreningen. Idén som framfördes på årsmötet, om att på nytt arrangera ett idéseminarium är väl värd att pröva. I vilken form detta låter sig göras kan diskuteras. Personligen tror jag att man bör anlita en seminarieledning som är väl förtrogen med med idéteknik och metoder för att skapa struktur i de diskussioner och det arbete som ett sådant seminarium innebär. I sammanhanget är det av största vikt att vara fördomsfri i valet av deltagare. Externa idékläckare, män såväl som kvinnor, äldre såväl som yngre bör vara välkomna. Synpunkter från andra framgångsrika föreningar och organisationer skulle säkert vitalisera idéarbetet. Givetvis tillsammans med de "idésprutor" som varje TOK-avdelning bidrar med.
Tills vidare hoppas jag att det arbete som färdledarteamen har lagt ned på årets utflykter värdesätts och blir flitigt besökta. kanske kan antalet onsdagsåkare ökas med fem - tio deltagare. Det vore en stimulans för de som jobbar med utflyktsprogrammen och inte minst för de människor och resmål som vi besöker. Väl mött på vägarna och bombardera nu styrelsen med goda förslag och idéer som kan viatlisera och förnya TOK i framtiden. Traditioner måste förnyas om de skall överleva !
Till sist....glöm inte att komma ihåg vårlyftet den 12 maj.
Kälsningar
Lars-Rune

Anders Kolhammar
Inlägg: 50
Blev medlem: lör 17 mar 2007, 11:00

#2 Inläggav Anders Kolhammar » tor 15 mar 2012, 18:29

Hej,

Jo, Lennart tog ju upp tråden om att medlemsantalet minskar och vad som görs åt det. Nu när Lars-Rune gör ett, vad jag tycker, fint genmäle på detta, så får jag fylla i vad jag tycker. Mitt huvud började spinna vidare på ämnet, när jag hade motorsågen i handen för årets miljöved,hmmm, ålderströskel, :09 , tänkte jag, ja, jag var inte så röd i ansiktet pga att motorsågen var tung, :10 utan snarare att det är defakto ett hinder med åldersgränser, men också vad jag förstår en liten het potatis med tanke på grundarnas ide om klubben. Hade vi fortfarande haft "fritt" mc-kort så tror jag inte vi haft några som helst problem och likaså den eminenta marknadsföring som Lennart stod för i Hallandsradion.
Vad slår detta? Svaret är nog ganska givet, inget eller i vart fall nästan inget.
Så nu sticker jag ut hakan ordentligt, allt för medlemsantalet.
Vi tar bort åldersgränsen helt och byter namn på klubben till:
The All Generations Knutters. Inte nog med det, just nu tar massor av tjejer mc kort så givetis måste vi ha en sektion där flickorna, om dom vill kan umgås utan killar. Girlpower, kan man säga. Tänk vad detta skulle vitalisera klubben och vilket avstamp in i framtiden detta skulle ge. Grundarna skulle på detta sätt, ge ett blomstrande arv till många mc-åkare lång tid framöver. Den som vill fortsätta utan mc blir centralstödsmedlem, eller sidostöds medlem som någon påpassligt sa.
Kan vi lyfta detta i bästa TOK anda?

Fjr Bonden

Anders

Användarvisningsbild
Ollest
Inlägg: 166
Blev medlem: tis 13 apr 2004, 15:32
Ort: Olle Strandberg

#3 Inläggav Ollest » tor 15 mar 2012, 19:46

Bra idé Anders. Det blir lite som All Kind Knutters som vi hälsade på för några år sedan. Även sådant utbyte tycker jag kunde utökas, leta upp klubbar och bjud in dem på en lördags-utflykt. Garanterat så bjuder de tillbaka.

Olle


Återgå till "Övrigt Snack"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster