Förändring....njae

Här diskuterar du allt mellan himmel och jord

Moderatorer: Yngve Göransson, Hans J, Styrelsen

Meddelande
Författare
Lars-Rune Ericsson
Inlägg: 174
Blev medlem: fre 09 apr 2004, 19:09

Förändring....njae

#1 Inläggav Lars-Rune Ericsson » mån 06 feb 2012, 15:23

Det nya året har börjat med lite försiktigt vitt och konsekvent kyligt. Mest rimfrost i skägget och frusna öron som kräver lite kliande när man kommer in i den góa stugvärmen. Vi har ju turen eller oturen om man så vill, att bo i den tätbefolkade och tillika mest elintensiva zonen av vårt avlånga land. Då förutsätts att man gärna pungar ut med lite extra avgifter till tjockare ledningar så att energin kommer fram utan allt för stor trängsel. Elbolagsdirektörerna lär gnugga händerna, - med finurliga avtal kan säkert bonusklausulerna följa elprisutvecklingen utan allt för stort motstånd. Detta medan vindsnurrorna roterar i takt med politikernas egen energikarusell. Stundtals frenetiskt och ibland helt avstannande. Funderar starkt på att visa civil olydnad och smyga iväg när mörkret sänkt sig, - ta mig osedd till Barsebäck och trycka på omstartsknappen. Jag vet var den finns. Med lite regionalt eltillskott kanske man då har råd att slösa med mysbelysning i mina nyligen inköpta (dyra) energisnåla och långlivade glödlampor. För tillfället pluggar jag in omvandlingstabellerna från de gamla 20-40 och 60-wattarna till de nya "varmvita med ny spiralteknik på insidan". Ni känner väl till att de nya 5-wattarna motsvarar 20 på det gamla sättet att räkna. Således 177 lumen, 5 W E14 Warmwhite CG0514 är vad jag behöver i fönsterlampan, vilken även lyser upp tillvaron för grannen.

I det varmvita skenet av läslampan ägnade jag gårdagskvällen åt att läsa veckans tjocka bunt av informationsblad (reklam) från företag och butiker. Eftersom jag tills nu hade ambitionen att gymma mig till en ännu vackrare kropp, så fastnade jag för utbudet och erbjudanden som presenterades i en friskvårdsbroschyr från SATS. På första sidan njuter jag av en bild på Johanna 29 år, som med ett bländvitt leende förklarar att..."jag älskar att pressa mig själv till max". Hennes kommentar gjorde att jag först tänkte förpassa broschyren direkt till papperskorgen, innan jag ens vänt det första bladet. Kom då att tänka på att jag själv nog gillade att pressa mig lite extra när jag var i samma ålder och inte visste bättre. Läste vidare och konstaterade besviket att "armar uppåt sträck" och "hopp över för hög plint" inte fanns med i kursutbudet. Jag blev helt vilsen och konfunderad när jag tog del av dagens "innovativa produkter" = träningspass. Fick kramp av att enbart läsa om allt detta nya. Således kan jag som en fritt tänkande och väljande människa ta del av spännande, såväl som skrämmande vårnyheter. Vad säger ni om följande:
Small Group TRX
ViPR
NTC Get Strong
Yogalates
Zumbatonic
Om inte detta tilltalar eller räcker till, så finns ju de "gamla" väl beprövade gruppträningarna Afro, Bodycombat, Crosstraining, Dance Step, Figth Circuit, Hot MOJO, Piloxing, SatsCorePuls, SH´BAM för att bara nämna några alternativ bland fyrtio ! Det blev en påfrestande valfas, det vill säga, jag måste ju bestämma mig. I sådana lägen får jag ångest, på samma sätt som när jag skall välja elbolag, telefonoperatör, larmoperatör eller försäkringsbolag. Betydligt lättare är det när man skall välja motorcykel, om ni förstår vad jag menar. Där är ju valet på sakliga grunder helt givet.

Nu bidar jag tiden, låter informationen sjunka in i det undermedvetna. Och när jag tar dessa ord i min mun så upptäcker jag på sista sidan i träningsbroschyren att det finns en aktivitet för seniorer! För oss som har fyllt 60 år, pensionär eller förtidspensionär. Där kan man pressa sig från frukost till kl. 17.00. Hoppet tänds, en gnutta inspiration smyger sig ändå på och jag bestämmer mig för att gå vidare. Jag letar upp min gamla blå och egentillverkade gymnastikpåse med initialerna LRE i vita korsstygn. (HBK-s färger på 50-talet). Inser att jag måste uppgradera designen något, med tidsenlig text, förslagsvis: "Pride and joy". Lite amerikansk touch, coolt och modernt och som jag tycker, mycket passande.

Fortsätter med att läsa igenom Medborgaskolans kursutbud 2012. Känner mig taggad och funderar skarpt på att hoppa på en Falkenbergskurs "Bygg din egen dator". När jag väl klarat av detta så tänker fortsätta med en kurs i Halmstad, "Bildhantering för noviser" och som grande final blir det en kurs i Laholm med ambitionen att klara minst G i "Digital fotografering och bildredigering". Ett studielån via SMS på 2.945 kronor måste till. Därtill lite material. Som hittat !

Efter konsultation (samråd) med min omdömesgilla hustru, mina vuxna barn och nästan vuxna barnbarn har jag nu fattat ett beslut som kan sägas vara väl genomtänkt. DET BLIR INGET !!
Det kan inte vara omdömesgillt att pressa kroppen med fel saker. Fysisk och mental gymnastik passar helt enkelt inte in på min nuvarande livsstil. Jag är inne i det man kallar "livsnjutareperioden", då kroppen mår bäst av en god måltid på krogen, en rökig singlemalt, caférunda med bakelser och trevliga kompisar och sist men inte minst säsongens kommande mc-rundor när och fjärran. Jag får helt enkelt nöja mig med detta. För mycket press leder lätt till stress. Må hända kommer jag på bättre tankar, kanske kan man hoppas att någon TOK-kollega kan övertala och leda mig in på andra vägar igen. Gymnastikpåsen lägger jag in bland malkulorna igen, man vet ju aldrig. Och...korsstygn kan jag fortfarande sy, "Pride and joy".
Hälsningar
Lars-Rune.

Återgå till "Övrigt Snack"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster