Stora kulramen.

Här diskuterar du allt mellan himmel och jord

Moderatorer: Yngve Göransson, Hans J, Styrelsen

Meddelande
Författare
Lars-Rune Ericsson
Inlägg: 174
Blev medlem: fre 09 apr 2004, 19:09

Stora kulramen.

#1 Inläggav Lars-Rune Ericsson » fre 03 feb 2012, 15:18

Alltid intressant att studera statistik och faktauppgifter. I senaste SMC-tidningen, MC-Folket 2.12, noteras att det finns 63.398 medlemmar som älskar att använda sin käraste ägodel och som får sin tidning i brevlådan. Medlemmarna kör i snitt 610 mil per år och övriga mc-kollegor kör lite mindre, c:a 340 mil. Eftersom vi har strax över 300.000 motorcyklar i trafik blir det med lite huvudräkning c:a 237.000 som kör dessa 340 mil om året. Stora siffror och själv har jag ofta funderat på vilken miljöpåverkan motorcykelåkandet har. Att finna ett rakt och enkelt svar på denna fråga låter sig icke göras. I sammanhanget vill jag gärna dela med mig av följande reflektion.
Jag kollade via Ekonomifakta hur skattepålagorna fördelas på bensin. Pålagorna har ändrats en del genom åren. Under 2011 kostade bensinen i genomsnitt 14.09 kronor per liter. De enskilda kostnadsposterna ser ut enligt följande:
Produktkostnad och bruttomarginal: 6.05 kr/lit.
Moms på bensinen: 1.51 kr/lit.
Energiskatt: 2.91 kr/lit.
Koldioxidskatt: 2.32 kr/lit.
Moms på skatten: 1.31 kr/lit.
Pris vid pump: 14.09 kr/lit. (snitt 2011)
Varav skatt: 8.04 kr/lit vilket motsvarar 57.09 procent.
Ända fram till budgetåret 1980-81 var bensinskatten specialdestinerad till olika ändamål inom trafikområdet så som exempelvis byggande och underhåll av vägar. I dag är det inte så utan de pengar som bensinskatten genererar går direkt till den gemensamma statskassan.
Gó vänner....
Ni kan väl roa er med att räkna ut hur mycket bensinskattepengar som Sveriges mc-kollektiv tillförde statskassan 2011. Ni kan således använda följande nyckeltal:
C:a 63.400 SMC-medlemmar som vardera kör i snitt 610 mil/år.
Övriga c:a 237.000 mc-åkare som kör i snitt 340 mil/år.
Bensinförbrukning c:a 0.5 lit/mil.
Bensinpris 14.09 kr/mil (snittpris 2011)
Skattepålagan är c:a 8.04 kr/lit.
Skulle vara intressant om någon eller några räknenissar i TOK tog fram den stora kulramen och löste ovanstående ekvation. Själv har jag svårt med nollor och decimaler. Dock får jag en känsla av att det blir överraskande stora tal i slutsumman. Kanske kan vi bedöva vårt miljösamvete genom att visa på hur mycket vi kompenserar vår miljöbelastning genom energi och koldioxidskatt på vår hobby. Väntar med stort intresse på att någon kollega publicerar ett svar och gärna med kompletterande åsikter och tankar.
Hälsningar
Lars-Rune Ericsson

SvenGunnar Carlsson
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 28 nov 2009, 14:16

#2 Inläggav SvenGunnar Carlsson » lör 04 feb 2012, 16:59

Jag kom fram till att vi har betalat 479.401.080,-kr i skatt
Kolla mig gärna

Hälsningar
SG


Återgå till "Övrigt Snack"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 15 och 0 gäster