Teknik För Alla-45

Här diskuterar du allt mellan himmel och jord

Moderatorer: Yngve Göransson, Hans J, Styrelsen

Meddelande
Författare
Lars-Rune Ericsson
Inlägg: 174
Blev medlem: fre 09 apr 2004, 19:09

Teknik För Alla-45

#1 Inläggav Lars-Rune Ericsson » sön 08 jan 2012, 20:28

Så här i helg och mellandagar när storm, regn och vintermörker avlöst varandra och dämpat inspirationen för nyttiga och stärkande utomhusaktiviteter, -då fick jag istället inspiration till en tankeresa bakåt i tiden. Följ gärna med.
Jag har roat mig med att kolla lite "teknikhistoria" och fastnade då för året 1945, året då jag föddes. Den 29 april slog jag upp mina grågröna och hade turen att välkomnas till världen precis när andra världskriget tog slut. Hitler tog sitt liv den 30-de april och ett par dagar senare undertecknade hans hejdukar kapitualtionen. En dramatisk start i livet. Historisk dokumentation från denna tidsepok finns i mängder. Därför vill jag snäva in perspektivet drastiskt, till ett mycket begränsat område och som på sitt sätt belyser vad vi i Sverige kunde ägna oss åt vid den här tiden. Långt ifrån den kusliga verklighet som drabbade folk världen över. Milt sagt kan man säga att förutsättningarna var skiftande !
I Sverige kunde man läsa hobbytidningar, t.ex den klassiska TFA, Teknik För Alla. En tidning med underrubriken "modellbygge - händigt folk". Förlaget gav också ut tekniska handböcker med citat; "nya upplagor och ständigt ökad försäljning" slut citat. Detta tog man som intäkt för att böckerna var av teknisk hög tillförlitlighet. Man kunde välja bland många upphetsande boktitlar. Vad sägs om: Hur sköter jag min cykel - Omlindning och beräkning av småmotorer - Räknestickan och dess användning - och hör och häpna......Vind-elverk i teori och praktik ! Något som ju är högst aktuellt i dag, 67 år senare. All denna information kunde man köpa till det facila priset av 1.60 till 2.95 kr/st och likvid i frimärken.
I nummer 9-45 av TFA finns en spalt med rubriken Brevlåda. I spalten kunde läsarna ställa frågor av teknisk karaktär, som följande:
Undertecknad har från Eder nyligen köpt en ritning på inspelning för grammofonskivor. Men hur själva skivorna skall tillverkas får man ej veta. Därför vore jag tacksam för beskrivning över hur skivor t.ex av gelatin skall tillverkas.Redaktionens svar blev följande:
Det är icke meningen att man skall tillverka inspelningsskivorna själv, enär det torde vara ganska svårt att åstadkomma sådana av god kvalitet på ett amatörmässigt sätt.
När man läser detta kan man konstatera att utvecklingen onekligen har tagit stora kliv och ordet Spotify kan väl sammanfatta detta teknikområde. Under musikresans gång har stenkakan, vinylen, kassettbanden och cd-en passerat revy. Men jag måste tillstå att det nog hade varit en ljudupplevelse att höra Harry Brandelius på heminspelad gelatinplatta.
En annan läsarfråga som verkligen får mig att höja på ögonbrynen, lyder:
1. Går det att bygga en tvåhjulig bil med järnbeslag och förstärkt träram ?
2.Räcker det med fotbroms som verkar på bakhjulet och handbroms verkande på framhjulet ?
3. Går det att använda tjock plywood till spant och sedan klä över dessa med träribbor som en båt ?
4. Kan man få en på detta sätt byggd bil besiktigad och inregistrerad enligt gällande motorfordonsförordning ?
Ett något förkortat svar lyder:
Svaret är ja. Hållbarheten torde bli bättre med ram tillverkad av stålrör.
Även denna fråga visar att teknikutvecklingen gått framåt i rasande fart. Att Svensk Bilprovning och Carspekt skulle få några extra gråa hår om den här typen av fordon skulle dyka upp i besiktningskön kan vi nog vara överens om. Det verkar vara enklare förr.
I en annons på sidan trettio kan man läsa följande:
FOTBOLL-FEBER !!!! De kända sportjournalisterna Glokar Well, O´Kay, Ceve och SH samt f.d fotbollstjärnorna Putte Kock, Harry Lundahl och Sven Rydell ger i SVENSKA FOTBOLLHJÄLTAR glimtar från oförglömliga landsmatcher och de spelare som givit fart och färg över läderkulesporten.
I dag är Putte Kocks kollega Zlatan högaktuell med försäljning av sin bok. Av detta kan vi konstatera att boken som "uppfinning" fortfarande fungerar på bästa sätt. Kanske är det "sängformatet" som räddat den kvar. Men frågan blir ändå...... - hur länge till ? Läsplatta, digitalprenumeration, rörliga bilder, ljud. Kanske är tiden mogen för ett genombrott för ett nytt media.
Bolinder Munktell gjorde på en helsida reklam för sin nya Munktelltraktor.
Den är svenskbyggd för svensk bygd. Den är av gengastyp, är stark. lättstartad och ekonomisk och specialbyggd för styva svenska lerjordar. Allt verifierat i provningsberättelse nr 733 från Statens Maskinprovningar.
Vid jämföresle mellan dagens "åkermonster" och dåtidens Munktell finns inte många gemensamma nämnare. Möjligen två stora och två mindre hjul. Ändå var det med Munktells hjälp, dess kraft och ålderdomliga teknik som det svenska landskapet öppnades, förädlades, vårdades och som i dag kan brukas av den nya tekniken. Servostyrning, joystick, sattelitnavigering, GPS....välj själv hur potatisen skall kupas eller höet bärgas i framtiden.
Sist och slutligen. Inspirationen från TFA-s tidsdokument gav mig skrivklåda som jag gärna vill dela med mig till övriga TOK-ar. Kanske lite reflektioner när vi läser dagens MC-Folket och MC-Nytt och deras tester av fartmaskiner med ABS, gyrostyrd DTC, ESA, Quickshift etc. etc. Vilka tankar tror ni framtida generationer får när man bläddrar i MC-tidningar anno 2012 ?
Nu blickar vi mot framtiden och vad teknikerna har att erbjuda oss mc-åkare. Ni har väl inte glömt att boka plats på bussen till mässan i Göteborg den 26/1 ??
Hälsningar
Lars-Rune Ericsson

Återgå till "Övrigt Snack"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 14 och 0 gäster