Lite om trafiksäkerhetsarbete.

Här diskuterar du allt mellan himmel och jord

Moderatorer: Yngve Göransson, Hans J, Styrelsen

Meddelande
Författare
Lars-Rune Ericsson
Inlägg: 174
Blev medlem: fre 09 apr 2004, 19:09

Lite om trafiksäkerhetsarbete.

#1 Inläggav Lars-Rune Ericsson » ons 28 dec 2011, 22:31

Ett nytt Mc-år väntar bakom krönet. En förhoppning som vi alla TOK-ar delar är att vi fortsättningsvis förskonas från tillbud och olyckor. Visste ni att 7 av 10 motorcyklister omkommer på det statliga vägnätet och 6 av 10 skadas svårt. På de kommunala vägarna omkommer 2 av 10 och 3 av 10 skadas svårt !
Jag jobbar nu vidare på mandat från SMC tillsammans med Trafikverket för att förbättra trafikmiljön på det statliga vägnätet i Halland. Vi kommer att träffas på ett första möte den 16/2 för att diskutera åtgärder för 2012. Till länets alla kommuner jag jag skickat en skrivelse i vilken det framgår att SMC önskar deltaga i deras trafikmiljöplanering, ur ett mc-perspektiv. I skrivande stund har ett snabbt och positivt svar inkommit från Falkenbergs Kommun, vilka tagit initiativ till ett första möte den 18/4. Med spänt intresse avvaktar jag svar från deras övriga kollegor.
Jag har sagt det tidigare och upprepar det gärna; -Har ni synpunkter, tips eller råd som kan förbättra säkerheten för våra medlemmar, hör av er. I sammanhanget vill jag passa på att påminna om SMC-s "Vårlyft" som arrangeras på och i anslutning till Falkenbergs motorbana i maj månad. Då är det dags för årets första utbildnings och träninspass. Glöm inte att kolla på SMC-s hemsida då och då. Välj och vraka bland de utbildningar som erbjuds i de olika distrikten. Även märkesklubbarna erbjuder intressanta alternativ.
Till sist vill jag önska Er alla ett GOTT NYTT MC-år med många härliga mil på bågen, i goda vänners lag.
Hälsningar
Lars-Rune Ericsson

Användarvisningsbild
Jörgen Svensson
Inlägg: 62
Blev medlem: mån 22 mar 2004, 22:41

#2 Inläggav Jörgen Svensson » tor 29 dec 2011, 18:24

Hej!
Medan ni väntar på Vårlyftet så kan ni kolla på några filmer som de har gjort "Down under".
Frånsett att de kör på fel sida så har de trafiksäkerhetstänk där också..
God fortsättning
Jörgen

http://www.mccofnsw.org.au/a/332.html
Jörgen Svensson

Lars-Rune Ericsson
Inlägg: 174
Blev medlem: fre 09 apr 2004, 19:09

Lite om trafiksäkerhetsarbete.

#3 Inläggav Lars-Rune Ericsson » fre 30 dec 2011, 10:08

Jörgens tips om de olika mc-filmerna på länken är ett välkommet bidrag när det gäller mc-körningens olika moment. Synd bara att inslagen inte är på svenska. Det blir lite svårt att tolka alla detaljer på "australengelska". Men........... de rörliga bilderna med de sammanfattande kommentarerna i underkant, säger det mesta ! Kanske har vi fler medlemmar som har bra tips på länkar i det här angelägna ämnet ?
"A good rider is an good risk manager" så sant som det blev sagt.
Hälsningar
Lars-Rune Ericsson


Återgå till "Övrigt Snack"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster