Trafiksäkerhet för MC-åkare

Här diskuterar du allt mellan himmel och jord

Moderatorer: Yngve Göransson, Hans J, Styrelsen

Meddelande
Författare
Lars-Rune Ericsson
Inlägg: 163
Blev medlem: fre 09 apr 2004, 19:09

Trafiksäkerhet för MC-åkare

#1 Inläggav Lars-Rune Ericsson » mån 12 sep 2011, 14:15

MC-säsongen börjar sjunga på sista versen och vi i TOK har tillryggalagt många mil på vägarna, både inom och utom landets gränser. Tyvärr är det ju så att olycksriskerna för mc-kollektivet är något som vi ständigt påminns om. Med dessa rader vill jag helt kort informera om att
trafiksäkerhetsarbetet fortlöper och att det nu finns en fastlagd och gemensam strategi för att öka säkerheten för både mopedister och motorcyklister. Målet med denna strategi är att visa hur antalet dödade inom dessa kategorier kan halveras och antalet allvarligt skadade kan minska med 25 % till år 2020. Intressenterna i detta viktiga arbete är följande: Moped och Motorcykelbranschens Riksförbund, NTF, Rikspolisstyrelsen, Sveriges Kommuner och Landsting, SMC, Trafiksäkerhetsföreningen, Transportstyrelsen och Trafikverket. Med andra ord en bred förankring där kunskaperna är som störst.
Det finns nu dokumenterat vilka särskilda behov som bör beaktas i samband med planering, utformning och design, byggande samt drift och underhållsåtgärder av vägar och gator.
Eftersom motorcyklister är en oskyddad trafikantgrupp med särskilda behov, är det viktigt med en genomtänkt och mc-anpassad väginfrastruktur som kan rädda liv och minska antalet skadade och nivån på skadorna. Även små förändringar i infrastrukturen kan ha avgörande betydelse för den enskilde motorcyklisten.
Årligen omkommer mellan 40 och 50 mc-åkare och c:a 3-400 skadads så allvarligt att det ger någon form av permanent funktionsnedsättning. Den vanligaste olyckstypen i dödsolyckor är singelolyckor där föraren av kolliderat med något föremål i vägmiljön. Träd och stenar står för 31 % och räcken av olka typer står för 26 %. Hela 76 % av singelolyckorna sker i en kurva !
Statistik visar hur fördelningen av dödsolyckorna ser ut mellan olika motorcykeltyper. Siffrorna baseras på perioden 2005-08.
TOURING 3 %, SUPERMOTARD 3 %, SCOOTER 4 %, SPORTTOURING 6 %, ENDURO/CROSS 6 %, ON/OFFROAD 11 %, STANDARD 12 %, CUSTOM 19 % samt SUPERSPORT 36 %.
Arbetet med att förbättra trafikmiljön för medlemmar inom TOK-s upptagningsområde sker i samarbete mellan SMC lokalt och Trafikverket och deras underentreprenörer. Med er hjälp kan detta arbete ytterligare förbättras. Så fort ni gör några kritiska observationer utmed vägarna, kontakta TV, SMC eller entreprenören. Era tips är värdefulla och kan vara skillnanden mellan liv och död !
Vill också påminna om SMC-utbildningsverksamhet. Kolla på hemsidan under rubriken SCHOOL. Tveka inte, öka din personliga säkerhet genom att deltaga i grundkursen, gruskursen, broms och kurvkursen eller något annan variant som passar ditt behov. Till sist, kolla säkerhetsbroschyren "Full Kontroll". Här finns mycket "matnyttigt" att ta med sig när vi blickar framåt mot 2012.
Bästa hälsningar
Lars-Rune Ericsson
Vägspanare SMC-Halland.

Återgå till "Övrigt Snack"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst