Förnyelse.

Här diskuterar du allt mellan himmel och jord

Moderatorer: Yngve Göransson, Hans J, Styrelsen

Meddelande
Författare
Nils Larsson
Inlägg: 59
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 18:12

Förnyelse.

#1 Inläggav Nils Larsson » fre 21 maj 2010, 10:19

Det är som jag ser det bra att starta en debatt.
Vart är vi på väg? Men vem är vi.?.
Vi Tok are, 50+. Som gillar att köra mc. Vi har det unika att vi träffas varje onsdag, på fyra olika startplatser med ett digert program hela sommaren. Vi har duktiga och kompetenta färdledare.
Visst vi kan öppna upp för alla. Men blir vi inte en vanlig mc förening, inget fel med det.
Men vi kan utveckla och behålla det vi har. Färre medlemmar? Varför då.
Vi blir alla äldre, 50+, nya medlemmar.
Vi får kanske reflektera om mc körning. Broms prov, motstyrning. Helt suveränt, åtninstone för mig. Men alla 50+ med eller utan dessa färdigheter är välkommna på våra onsdags körningar.
Vad har vi mer?. Jo ett fantastiggt bra kamratskap.
Och möjligghet med alla dessa smågrupper som är ute på längre eller kortare körningar.
Ett kanske mer nyanserat inlägg i debatten. :20 ,

Hälsningar Nisse.

Användarvisningsbild
Bert Ove Orvnäs
Inlägg: 97
Blev medlem: lör 11 apr 2009, 21:15
Kontakt:

#2 Inläggav Bert Ove Orvnäs » fre 21 maj 2010, 17:21

Tjéna

Jag respekterar dina syn punkter men håller inte med.
50+ ???
Vanlig MC klubb???
Vad är The Old Knutters nåt förmer än andra???
Färre medlemmar visst, tro nu inte att 30 å 40 talisterna går igen med stålarna i pluskan, utan det kommer att bli annat ljud i skällan.
Färre arbeten ex. Inga pengar ingen hoj.

Det som är bra och är en framtid är att få dela med sig gammal som ung och bygga broar till varandra och skapa förståelse och respekt.
Gör man det och delar med sig lite av sig själv och visar empati och ödmjukhet, ja då blir den "vanliga" MC klubben unik.

Vad det beträffar åkningar så kanske inte alla vill åka utan bara träffas på ett fik ( som man gör ett avtal med och priserna reduceras för medlemmar ), ta sin hoj till fiket å umgås.

Ha dé å på med regnstället. :-)
Tjing Tjong/ Gamen ( En Grand reserva 47.a )

Kenneth Winberg

#3 Inläggav Kenneth Winberg » fre 21 maj 2010, 20:01

The old knutters startade med ett gäng äldre gentlemän för att köra och ha kul. För att bli medlem var ju lämpligt att tillhöra denna åldersgrupp
50 år och uppåt. Det är ingen märkvärdig eller finare än någon annan
klubb, men den är unik, vi har varit över 900 hundra medlemmar, det
visar ju ett stort intresse för denna typ av klubb 50+.
Ok den har minskat något, men vi är fortfarade över 600 kvar.
Varför ska vi föryngra, dom som är under 50 blir väl äldre förhoppningsvis
och kan komma med i våran unika klubb.
Stödjer helt och fullt ditt inlägg Nisse!
Herr Orvnäs förslag kan jag däremot inte stödja, men han har ju hittat en annan klubb som tycks vara bättre.
KW.

Användarvisningsbild
Bert Ove Orvnäs
Inlägg: 97
Blev medlem: lör 11 apr 2009, 21:15
Kontakt:

#4 Inläggav Bert Ove Orvnäs » fre 21 maj 2010, 20:54

Tjéna

Jo jag tackar jag, en samling "gentlemän", dé va bra. Ha ha...

Ja, Herr Orvnäs har hittat och hittar det han vill här ilivet.
Inga krusiduller å botiner.
Gammal man gör så gott han kan, dansar faen så illa,
hela kroppen rister an men ändan den står stilla...Hasse Alfredsson.

Ha dé så bra. det här var ömma tår tror jag. Men ordet är fritt och som ändan är meningarna delade.

Tjing Tjong / Gamen..visst ja..Herr Orvnäs var det.

Användarvisningsbild
Lennart Jonsson
Inlägg: 117
Blev medlem: fre 05 mar 2004, 00:22

#5 Inläggav Lennart Jonsson » lör 22 maj 2010, 14:20

Jag tänkte först inte gå in i debatten eftersom jag p g a andra intressen dessvärre inte kan vara så aktiv som tidigare år just på onsdagar.

Kenneth Winberg var med från början liksom många andra. Jo, nog var vi gentlemän på vårt sätt - tro oss "Gamen". The Old Knutters är en unik klubb - uppmärksammad i media och var ett tag landets största SMC-klubb.

Bäste "Gamen" - minns jag rätt så hade du ett inlägg på hemsidan som sa att du med hustru skulle lämna vår klubb. Har jag fel?
Vi lever i ett fritt land - man tillhör den klubb man vill. Tyvärr tror jag inte att vår "Gam" har riktigt samma känsla för klubben som många andra - nämligen dom som varit med under en fantastiska resa med TOK.

Jag blir lite förvånad när några "ärrade erfarna tokar" är beredda på att mer eller mindre ta bort grundtanken = äldre knuttar. Det är ju det som är finessen och läs stadgarna mina herrar. Herregud - mc-klubbar växer ju på träd.
Låt oss hålla kvar grundregeln att TOK är till för "mogna knuttar och spättor".

Men viktigast med en sådan här klubb - ha roligt - glädje utan pekpinnar. Trygga gemensamma körningar. Låt SMC ta hand om vidareutvecklingen för dom som vill bli ännu bättre hojåkare. Lägg krut och pengarna på att göra trivsamma och glädjefyllda träffar. Otroligt viktigt - det måste va kul att åka ut med TOK - är det roligt i dag? Jag vet tyvärr inte. Kanske någon kan svara?

Att klubbens medlemsantal krymper för varje år är naturligtvis inte bra -
men inget ovanligt när det gäller föreningar. Och ingen katastrof. Bättre med 600 som vill vara med än 900 som inte känner rätta andan.

Kan vi få igång kreativiteten och de roliga utflykterna så kommer också fler att komma till klubbens aktiviteter. Jag skulle vilja föreslå att man i höst samlar till ett extra diskussionsmöte och där tittar framåt - dammar av gamla goda arrangemang - skapar nya. Målet att ha en enkel men kul klubb för hojåkare i mer än mogen ålder.

Kanske är det för ofta med TOK-körning varje onsdag? Färre körningar men genomtänkta utflykter - som manar till bättre deltagande.

Vår nye ordförande Nils ringde mig och tydligen har han den fina ambititionen att få bättre fart på The Old Knutters. Låt oss alla stötta honom och hjälpa honom och styrelsen i övrigt för en "nytändning".
Själv har jag lovat Nils att rita några goa mc-gubbar. Alltid något.

Tänk inte på vad TOK kan göra för dig - tänk istället på vad du kan göra för TOK! Ja, det var liten stöld från J F Kenndey - jag vet.

Trevlig pingst på dig!
Lennart

Användarvisningsbild
Bert Ove Orvnäs
Inlägg: 97
Blev medlem: lör 11 apr 2009, 21:15
Kontakt:

#6 Inläggav Bert Ove Orvnäs » lör 22 maj 2010, 15:57

Tjéna

Du har fullständigt rätt Lennart, man skall ha skoj som attan.

Halmstad ligger åt fel håll för våran del 5.5 mil ca. och sedan åkning ovanpå det,lirar inte alltid.
Det är definitivt inget fel på The Old Knutters, jag och min hustru önskar er all framgång.

Men ialla fall så tror jag på en sänkning av åldern, ta tex. 35 bast.
Vi har träffat knuttar som sett TOK.s emblem på oss och frågat å undrat.
Det har visa sig att det var personer med fel ålder ca. 35-48 bast som var mycket intresserade, men blev besvikna över att det rörde sig om 50+.
Där har man losat något tycker jag.

Men som sagt det blev lite ventilerat och det tycker jag är bra.
Jag trivs som bäst när det hettar till i debatterna. ;-)

Ha dé så gött och en god MC säsong önskar vi er alla.

Tjing Tjong/ Gamen

Nils Larsson
Inlägg: 59
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 18:12

Förnyelse.

#7 Inläggav Nils Larsson » sön 23 maj 2010, 11:54

Hej på er alla igen.
Jag tackar dom som startade den här debatten. Det var på tiden den kom igång.
Förnyelse är ju att vi har ett fritt forum, där alla har rätt att komma till tals.
Jag tror att många glömmer en viktig sak och det är vårt varumärke. TOK. Tror inte att HM,IBN och liknande bolag kastar bort sitt varumärke hur som helst.
Är vi inte vitala och pigga på förändringar?. Märker att ni inte har möjlighet att köra med det fantastiska gäng som jag har haft nöjet att göra en längre tid. Vid sidan om onsdags körningarna.
Hör även av alla dessa olika gäng, som är ute och kör längre eller kortare turer, med eller utan patners på mcn.
Tror inte att allt detta är möjliggt utan en bra gemenskap och ett gott kamratskap. Som vi får genom vår förening.
Visst vi ska förbättra och förändra. Men man kan göra det i små steg.
Ha det bra alla. Nisse.

Lars-Rune Ericsson
Inlägg: 174
Blev medlem: fre 09 apr 2004, 19:09

Kommentar till Lennarts inlägg

#8 Inläggav Lars-Rune Ericsson » mån 24 maj 2010, 08:01

När jag tagit del av Lennarts inlägg i den pågående debatten, vill jag komplettera med följande synpunkter.
Lennart är en förespråkare av förnyelse i TOK-s verksamhet. Så även jag och för egen del dristade jag mig till att föreslå/ansluta mig till idén om en sänkt åldersgräns (i detta fall 40 år) för att locka fler medlemmar till klubbens aktiviteter. Den idén tänker jag framhärda tills vidare. Jag tror på en ökad medlemskader, tillika något föryngrad och att detta kan vitalisera klubbens idéflöde och öka antalet ideella krafter. Det kan behövas i framtiden.
I mitt tidigare debattinlägg ställde jag också en öppen fråga om det alls är nödvändigt med en undre åldersgräns för ett medlemsskap. Nu förstår jag att ett sådant förslag är på tok för radikalt och som i sin yttersta konsekvens står i konflikt med föreningens stadgar. Jag rättar således in mig i ledet och återkallar frågan, - med lätt rodnande kinder.
Det känns lite smådeppigt att som "ärrad erfaren tok" förvåna klubbkamrater med att man, citat: "är beredd att mer eller mindre ta bort grundtanken = äldre knuttar", slut citat. Man uppmanas att läsa stadgarna ! Jag skall villigt erkänna min okunnighet om att en föreslagen 40-årsgräns skulle innebära en icke tillåten avvikelse från våra stadgar. Med en ny lägre åldersgräns är det min personliga övertygelse att klubben även i fortsättningen inte bara behåller sin unika profil utan även förstärker densamma. Grundregeln är ju även fortsättningsvis att TOK är till för "mogna knuttar och spättor". Som jag ser det hela så tycks problemet vara att vi har olika uppfattning om vilken siffervalör som skall gälla för vår medlemskategori "äldre" knuttar eller "mogen" ålder.
Som avslutning på denna debatt ställer jag mig frågan hur högt vi egentligen har i tak när det gäller diskussioner och hantering av nya uppslag ? Jag vill komma med ett förslag i sammanhanget. Skapa en digital förslagslåda på vår hemsida. Ge den en direktlinje till styrelsen. Registrera och handlägg bidragen från förslagslådan som inkomna skrivelser. Att som i dag presentera sina idéer i vårt forum kan nog uppfattas som problematisk av många. Inte så sällan blir förslagen utsatta för personliga värderingar och kritik innan de har blivit föremål för en djupare granskning. Att som idégivare behöva gå i försvar i ett debattforum känns nog inte särskilt inspirerande för det stora flertalet. Låt oss inte glömma bort att en idé är just, citat: "en tanke, ett uppslag eller en föreställning". Som sådan kan inte någon i föreningen ställa krav på att den skall vara färdig eller genomarbetad när den presenteras. Nya idéer kan och bör tänja på etablerade gränser utan att för den skull upplevas som en källa till konflikt eller irritation.
Detta blir för min del det sista jag har att tillägga i den debatt som nu är igång. Jag deltager gärna i fortsatta diskussioner men då under andra former. Kanske är det dags att starta upp TOK-s Idéverkstad där vi använder beprövade verktyg och etablerad teknik för ett framgångsrikt idéarbete. Takhöjden kommer vi säkert överens om !
Hälsningar
Lars-Rune Ericsson

Användarvisningsbild
Lennart Jonsson
Inlägg: 117
Blev medlem: fre 05 mar 2004, 00:22

#9 Inläggav Lennart Jonsson » tis 25 maj 2010, 08:45

Jag vet inte om jag har fattat saken rätt - men en debatt är väl till för att just debattera? Och ett förslag från mig det får jag allt försvara - utan att för den skull bli bunden vid skampålen. Men kanske är jag mer hårdhudad än många andra efter alla år i etern - jag vet inte.

Lars-Rune - ditt förslag med en förslagslåda är jättebra. Må vi också hoppas på att lådan förses med massor av bra förslag också. Bra förslag ihop med folk i klubben som vill jobba är väl enda möjlighet till fortsatt framgång. För inte skall vi deppa - klubben lever ju och verkar. Men visst kan det bli ännu bättre om man skall tro många aktörer i TOK.

Bäste Lars-Rune - smådeppa inte längre men jag står envist kvar för vår grundidé - en klubb för mc-åkare över 50. Sorry. Men med teknikens hjälp hade det varit kul att få se dig med dessa lätt rodnande kinder. Är det möjligt att få en bild på hemsidan?

Tänk på det Erikssonska förslaget om en låda. Kommer styrelsen att köpa förslaget. Vår Webbmaster fixar resten.

Jag hade ett samtal med kassör Johansson i Veddige i går. Det var roligt att höra att TOK fortfarande lockar upp till 50 förare på onsdagarna och att sju Varbergs-TOK:ar anlänt välbehållna efter Tysklandsresa på två hjul. Lika roligt att den glade gamängen Olle Sandqvist äntligen funnit en "riktig" motorcykel - Yamaha FJR 1300. Grattis till "Läjsingen".

Frid!

Rolf Martinsson
Inlägg: 11
Blev medlem: fre 16 okt 2009, 20:34

Idé lådan.

#10 Inläggav Rolf Martinsson » tis 25 maj 2010, 18:28

Det är väl bara att starta en ny tråd som man döper till idélådan/förslagslådan. Sen är det bara att sätta igång och skriva förslag.

Förmodar att styrelsen tittar in här ibland och "kollar av vad som skrivs i den"

Vi ska ju givetvis hålla sedvanlig trevlig ton och respektera varandras åsikter. Det är ju bara normala regler för forum.

Sen får man givetvis räkna med att det kan bli mycket åsikter om både det ena och det andra.

Tycker man nu att detta var ett dumt inägg så tar jag den kritiken men detta är ju min åsikt och den står jag för.

Användarvisningsbild
Ollest
Inlägg: 166
Blev medlem: tis 13 apr 2004, 15:32
Ort: Olle Strandberg

#11 Inläggav Ollest » tis 25 maj 2010, 18:29

Debattens vågor går höga, riktigt roligt det behövs eftersom det finns många tankar ute bland medlemmarna. Detta med att föreslå på nätet är bra men många verkar akta sig för att deras förslag sågas innan det hunnit värderas. Förra året när vi hade liknande situation, så föreslogs det att maila direkt till styrelsen och si, det funkade faktiskt.
Jag tror att man väl kan sänka åldern till 40+, men ännu mer tror jag på att inte åka varje onsdag utan ta en eller två lördags/söndags utflykter i månaden som komplement. Detta skulle göra att man kan finna nya mål lite längre hemifrån, efter elva säsonger blir det ju en upprepning.

Kör försiktigt!
Olle

Användarvisningsbild
conny
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 01 sep 2004, 21:32

Debatten

#12 Inläggav conny » ons 26 maj 2010, 14:19

Känner mej lite offside i debatten. Det viktiga bör väl vara att vi är aktiva och har trevligt på våra hojar och inte att vi har en tjock medlemsmatrikel.

Conny ( 7 mil till Halmstad.)


Återgå till "Övrigt Snack"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster